De Vogelrots... - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu De Vogelrots... - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

De Vogelrots...

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

20 December 2015 | Ecuador, Galapagos Islands

19 december 2015

Wel eens Caldo de Salchicha gegeten? Nee? Kan me voorstellen want het is een traditioneel Ecuadoraans gerecht en de mensen zijn er dol op. Ik kreeg het vanmorgen als ontbijt. Ik weet dat veel mensen meteen ’s morgens mijn belevenissen lezen en hoop dat ze een stevige maag hebben. Ik zal proberen te beschrijven wat het is en hoe het wordt gemaakt.
Caldo de Salchicha is een soort soepgerecht waarvan het belangrijkste bestanddeel worstbouillon is. Deze worstbouillon of bouillonslang wordt gemaakt van rijst dat doordrenkt is met veel varkensbloed en hele kleine stukjes (afval)vlees. Dit geheel wordt in een varkensdarm geperst en lijkt dan op een langwerpige saucijs. Dit wordt gekookt en is dan gereed voor de soep. De slang wordt in kleine hapklare brokken gesneden en gaat samen met kleine stukjes gekookte nier, lever, milt en maag in een soepkom. De bouillon die toegevoegd wordt aan de soep is het kookvocht dat is ontstaan tijdens het koken van de worstslang en ruikt en smaakt naar bloed. Dit geheel wordt geserveerd in een grote soepkom als ontbijt. Ik moet zeggen dat ik best wel wat gewend ben en eigenlijk ook wel veel lust maar ik was blij dat ik de kom leeg had. Toen mij gevraagd werd of ik het lekker vond heb ik met mijn hand het ‘zo zo gebaar’ gemaakt. Voor mij geen tweede keer.
Rond tien uur had ik met Ariel afgesproken op kantoor. Hij bood gisteren aan om samen naar een ‘vogelrots’ te gaan, nou dat leek me wel wat. Eerst met de taxi naar Loberia en daarna te voet verder over de lavablokken om bij de rots te komen. Het was best een behoorlijk eind lopen en over de blokken is dat geen pretje. De lavablokken zijn erg scherp en als je niet uitkijkt en je valt dan haal je je lelijk open. Dus voorzichtig klauterden we verder totdat we bovenop de vogelrots uitkwamen. Wat een prachtig uitzicht over zee had je hier en het was kraakhelder zodat we het eiland Español ook zagen liggen aan de horizon. Maar wat was dat! Nee geen albatros en dat gaat deze vakantie ook niet meer lukken maar een andere vogel die ook hoog op mijn lijstje stond. Een keerkringvogel! En niet een, nee meteen drie tegelijk. Het fototoestel deed zijn werk en ratelde er lustig op los. Wat een schitterende vogels en wat een onwijs lange staart hebben de volwassen beesten. Ja dat zijn ontmoetingen die je je hele leven niet meer vergeet. De rots bood nog veel meer moois en op nog geen twee meter bij ons vandaan zat een paartje vorkstaartmeeuwen. Weer zo een heerlijk moment. Maar verderop op de smalle richels zaten er nog veel meer. Jeetje, wat een pracht!
Ariel had mijn verrekijker ontdekt en zat de hele ochtend er door heen te turen. Hij vond het prachtig en ontdekte van alles. Ook attendeerde hij me op een Nazca booby die hij op een rotspunt zag zitten. Dit is een vogel die sterk op de Blauwvoet Jan van Gent lijkt maar alleen veel witter is en geen blauwe poten heeft. Verder is hij hetzelfde. Omdat de vogel ver weg zat hebben we geprobeerd dichterbij te komen hetgeen redelijk goed lukte. Op een gegeven moment kon ik de vogel mooi fotograferen want hij zat vrij precies tussen twee lavablokken in. We zijn weer terug geklauterd naar onze oorspronkelijke plaats. Ariel wist dat ik een leuk boekje in Nederland had gekocht over de Galapagos met afbeeldingen van vogels en andere dieren. Ook staan hier zowel de Engelse als Spaanse namen in en dat vindt hij erg handig. Samen met de verrekijker heeft hij zich hiermee de hele ochtend vermaakt.
Inmiddels begon het water wat op te komen en daarmee kwamen ook de schildpadden naar de kust. Ze schrapen dan van de lavablokken die onder water komen te liggen de algen af. Steeds meer schildpadden kwamen naar ons toe. Telkens naar adem happend om dan weer onder te duiken om zich tegoed te doen aan de algen. Mooi om dat van bovenaf te aanschouwen.
In de loop van de middag weer terug in huis en stond er gelukkig weer gewoon rijst met kip voor me klaar op tafel… Na deze maaltijd ben ik met de foto’s in de weer gegaan want Ariel wil graag een hoop foto’s van me hebben. Ik heb geprobeerd de beste er tussenuit te zoeken voor hem. Een leuke jongen waar ik goed mee kan opschieten. Voor morgen hebben we ook weer afspraken gemaakt. Hij wilde eerst snorkelen en daarna weer fotograferen maar nu op een andere plek. We zien wel…

  • 20 December 2015 - 10:11

    Marcolien:

    Wat een prachtige foto's Lex. Zelf nu een tijdje aan het stoeien met vogel fotografie en nog steeds blijft het voor mij onmogelijk ondanks de door mij aangeschafte apparatuur om een knappe foto te maken. Die zeehond/leeuw met dat zand op zijn/haar snoet... Wat een schitterende foto! Welk foto toestel heb jij?

  • 20 December 2015 - 10:13

    Monique:

    Wat weer een mooi verhaal en prachtige foto's. Ik kan me voorstellen dat de soep zozo was als je leest wat er allemaal in gaat.
    Vogelrots wat is het daar prachtig en wat weer een mooie foto's.
    Ben benieuwd wat je vandaag weer mee maakt .
    Nog heel veel plezier.

    Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lex

Tja....wat moet ik vertellen over mijzelf? Bourgondische levensgenieter? Natuurman? Vogeltjes mijn lust en leven? Buitenbeest?

Actief sinds 12 Nov. 2015
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 16244

Voorgaande reizen:

18 November 2015 - 23 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: