Achtergrond en op de voorgrond... - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu Achtergrond en op de voorgrond... - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

Achtergrond en op de voorgrond...

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

06 December 2015 | Ecuador, Galapagos Islands

Zaterdag 5 december 2015

Even wat achtergrond over waar ik ben…
Puerto Baquerizo Moreno is de hoofdstad van de Galapagos, de stad is vernoemd naar de president die leefde van 1853 tot en met 1951. De stad is gesitueerd op het eiland San Cristóbal en telt zo een kleine 6000 inwoners die hoofdzakelijk van de visserij en het toerisme leven. In de stad ligt een marinebasis welke deel uitmaakt van de haven, hier tel ik onder andere de zeeleeuwen. Populair zijn de verschillende stranden. Punta Carola is bekend vanwege de hoge golven en geliefd bij surfers. Playa Mann is in trek bij de studenten omdat het tegenover de Universiteit ligt. Veel studenten nemen na de lessen hier een koele duik. Playa Oro en Playa de los Marinos liggen midden in het centrum en worden beheerst door zeeleeuwen, je ziet hier weinig mensen op het strand. Verderop is nog een prachtig strand Loberia waar ik al een paar keer ben geweest. Het ligt zo een 2 kilometer buiten de stad en is eveneens rijk aan vogels, zeeleeuwen en zeeleguanen en als je geluk hebt kom je parende zeeschildpadden tegen. Het zeewater is gemiddeld rond de 20 graden en dat is heel aangenaam als het warm en drukkend weer is.
De kliffen van Cerro Tijeretas bieden een mooi uitzicht over de baai en de Grote Oceaan. Vorig weekend ben ik hier geweest maar toen was het regenachtig en het zicht slecht. De kliffen zijn bekend van de Fregatvogels (Tijeretas, spreek uit Tigeretas) die hier broeden. De Galapagos is een provincie van Ecuador. De andere eilanden zijn te bereiken met schepen, waterbussen en kleine vliegtuigjes.
De Galapagos ligt zo een 1000 kilometer van de Zuid-Amerikaanse wetskust in de Grote Oceaan en bijna op de Evenaar. De eilanden zijn gevormd door vulkanen die enkele miljoenen jaren gelden tot uitbarsting kwamen, geologisch gezien nog erg jong dus. Er zijn 13 eilanden groter dan 10 km2 en 115 kleinere eilanden, Isabela is het grootste met bijna 4600 km2. Verder zijn Santa Cruz, Fernandina San Salvador en San Cristóbal de belangrijkste eilanden in afnemende grootte.
Door de afgelegen ligging zijn de eilanden door weinig dieren vanaf het vaste land gekoloniseerd en in de loop der tijd zijn ze geëvolueerd waardoor veel endemische soorten zijn ontstaan. Ze lijken nog wel op hun soortgenoten op het vaste land maar wijken vaak een beetje af. Door het ontbreken van roofdieren verloren een aantal vogels het vermogen tot vliegen. Zeeleguanen ontwikkelden een aanpassing om onder water te kunnen grazen op bedden met zeewier. De landschildpadden groeiden uit tot enorme omvang en de meest bekende groep zijn de Darwinvinken. Vinken bezette de diverse leemtes en kregen aanpassingen aan de grootte en vorm van hun snavel. Hierdoor is de Galapagos uniek te noemen!
Charles Darwin neemt een prominente plaats in op de Galapagos. Standbeelden, twee musea die naar hem vernoemd zijn en talloze keren kom je zijn naam tegen. Hoewel hij maar vijf weken op de Galapagos is geweest en vier weken onderzoek heeft gedaan brachten zijn bevindingen, de evolutietheorie, een ware schokgolf teweeg. Inmiddels zijn de eilanden een nationaal park en staat het op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Door het toerisme en de vele immigranten die al dan niet opzettelijk dieren meebrengen is het kwetsbare ecosysteem ernstig bedreigd. Geiten, honden, katten en zwarte ratten richten grote en soms desastreuze schade aan. Een verwilderde geitenpopulatie richtte grote schade aan de inheemse flora die op haar beurt weer schade toebracht aan de fauna. Inmiddels zijn alle geiten geruimd en hersteld de natuur zich goed. Voor een schildpadsoort had dit grote gevolgen waardoor de soort bijna uitstierf. Nu wordt met man en macht het geheel beschermd.
Wat ik ervan begrijp hebben de mensen het niet echt breed hier. Als je in de publieke sector werkt verdien je ongeveer 1000 dollar per maand. In de particuliere sector is dat ongeveer 700 dollar. De kosten zijn redelijk hoog en zo betaal je voor een huurhuis gemiddeld 300 dollar. Per kind betaal je per maand ongeveer 100 dollar als je gebruik maakt van de schoolbus. Elke dag naar school kost 2 dollar per kind waar ze drinken en een lichte lunch voor krijgen. Een gezin met twee schoolgaande kinderen heeft aan kosten zo een 600 dollar in de maand en dan heb ik de elektriciteit nog niet gerekend. Door dit systeem hebben de mannen vaak een tweede baan erbij om enigszins rond te kunnen komen. Al met al geen vetpot. Daarentegen is de zorg gratis en kan iedereen hier gebruik van maken. Ik hoefde dus ook niets te betalen nadat mijn rug was verzorgd. Tot zover even wat achtergronden.
Vanmiddag zat ik heerlijk rustig op een bankje door mijn verrekijker over zee te turen want ik wil graag een albatros zien. Helaas alweer niet gelukt maar ik blijf volhouden. Plotseling, uit het niets, kwam er een Spaanstalige jonge man naast me zitten en begon een heel verhaal. Ik snapte er niet veel van en zijn Engels bleek ook niet ‘je van het’ te zijn. Maar uiteindelijk kreeg ik een formulier onder mijn neus gedrukt en of ik een paar vragen wilde beantwoorden. Hij was student en deed een klein onderzoekje naar wat toeristen over de Galapagos wisten. In dit geval was het heel specifiek want het ging over Zeeleeuwen! Toeval? Nee, in toeval geloof ik niet.
Ik kreeg een tiental vragen met drie multiple choise antwoorden in het Engels over Zeeleeuwen. De eerste vraag was of ik de Latijnse naam voor de zeeleeuw wist, die had ik goed. De volgende vraag ging over hoeveel zeeleeuwinnen een mannetje kan hebben. Ook goed. Ook een vraag wanneer de jongen worden geworpen had ik goed beantwoord. Een leuke vraag vond ik wat hun natuurlijke vijand is. Ik wist namelijk niet dat er Witte haaien hier rondzwommen maar dat verklaart meteen de gapende wond die ik op de kop van een zeeleeuw zag zitten. En zo vulde ik achter elkaar de goede antwoorden in en zag ik zijn verbazing met de seconde stijgen. Uiteindelijk had ik alles goed en wilde hij precies weten hoe het kwam dat ik dat allemaal wist.
Ik vertelde hem dat ik zijn gedachten kon lezen…

  • 06 December 2015 - 11:46

    Monique:

    Wat weer een mooi verhaal en je weet dus alles van zeeleeuwen alle vragen dus goed

  • 06 December 2015 - 21:52

    Wia:

    Zou het zwemmen maar uit je hoofd laten of je moet een gratis behandeling prefereren ....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lex

Tja....wat moet ik vertellen over mijzelf? Bourgondische levensgenieter? Natuurman? Vogeltjes mijn lust en leven? Buitenbeest?

Actief sinds 12 Nov. 2015
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 16221

Voorgaande reizen:

18 November 2015 - 23 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: