Bijna de hele dag regen... - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu Bijna de hele dag regen... - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Lex Tervelde - WaarBenJij.nu

Bijna de hele dag regen...

Door: Lex Tervelde

Blijf op de hoogte en volg Lex

30 November 2015 | Ecuador, Galapagos Islands

Zondag 29 november 2015

Afgelopen week kregen we het over Europees eten en met name wat we in Nederland aten. Ik heb toen geprobeerd uit te leggen dat onze normale maaltijden uit twee keer per dag brood en één keer warm eten bestaat. Het warme eten is traditioneel gemaakt van aardappelen, groente en vlees of vis vertelde ik verder. Dat vonden ze wel een beetje vreemd want hier worden twee warme maaltijden per dag geserveerd, weliswaar eenvoudig maar toch. Op de vraag wat ik lekker eten vond antwoordde ik dat ik wel van hutspot hield en sperziebonen. Ook liet ik mij ontvallen dat pannenkoeken erg lekker zijn en dat dit wellicht typisch Hollands of Europees is. Dat viel wel mee bleek achteraf want het lijkt over de hele wereld bekend te zijn. Het idee werd al snel geboren dat ik voor de hele familie pannenkoeken moest bakken. Nu is het vrij ongebruikelijk dat mannen hier handen uit de mouwen steken in het huishouden, maar ik werd tot Chef pannenkoek gebombardeerd en moest er aan geloven.
Vandaag was het zover en stond ik voor het ontbijt het beslag al te mixen. Olie in de pan beslag erin en bakken maar. Toen ik de pannenkoek in de lucht gooide om te keren en hem weer opving in de pan was dat grote hilariteit. Niurka, de jongste dochter, kraaide van plezier en ik kreeg er ook lol in en gooide ene pannenkoek na de andere pannenkoek de lucht in. Gelukkig had ik niet al te veel beslag gemaakt zodat na 12 pannenkoeken de beslagkom in de afwas kon. Intussen had Italia vier eieren en stukken banaan met schil en al gekookt. Dat was voor mij weer nieuw maar dat smaakte uiteindelijk erg lekker vooral omdat ze het afkookte met een flinke hoeveelheid suiker. Toen het geheel op tafel stond en ieder drie pannenkoeken had hebben we heerlijk gesmuld van het geheel. Een eenvoudige maaltijd maar vullend voor zo een beetje de hele dag.
Vanmiddag zouden we een wandeling gaan maken naar een uitzichtpunt, plaatselijk bekend als Tijeretas. Daar vandaan zou je een prachtig uitzicht over zee hebben en over een deel van de baai. Maar helaas regende het de hele ochtend en een deel van de middag ook zodat het uitstapje op losse schroeven kwam te staan. Gelukkig hield het rond een uur of drie op en gingen we alsnog wandelen. Gelukkig maar want ik was het binnen zitten al meer dan zat.
Het was een soort natuurpad waar we overheen moesten en dat ook nog dwars door een museum ging. Erg leuk aangelegd. Vooral de stenen waar we op liepen was interessant. Door de midden gezaagde lavastenen die als een soort leisteen het pad vormden. Het museum was ingericht op het ontstaan van de Galapagos en de invloed van Darwin. Goed over nagedacht en voor de toerist heel duidelijk. Het pad steeg het laatste stuk aanzienlijk om op het uitzichtpunt te komen maar eenmaal daar was het adembenemend. We stonden een kleine honderd meter boven de zeespiegel en hadden naar alle kanten uitzicht. Onder je door vlogen Fregatvogels en Jan van Genten. Wat een heerlijk gezicht. In de baai, ver beneden ons, kon je prachtig de contouren van de lavaformatie zien. Het was alleen erg jammer dat het wat heiig was en af en toe zelfs wat motterig. Na een tijdje genoten te hebben zijn we helemaal tot aan de baai afgedaald. Hier ging net een groep Duitse toeristen snorkelen. We zijn doorgelopen naar een iets hoger gelegen uitzichtpunt. We zagen grote vissen die tussen de stenen naar kleinere vissen zochten. Wat een spektakel. Ook vogels zoals Pelikanen die onder je door scheerden was een magnifiek gezicht. Ik had wel een fototoestel bij me maar geen telelens zodat ik genoodzaakt ben nog eens terug te keren. Maar dat vind ik geen straf.
Nadat we helemaal benden waren hebben we nog even op het strand gezeten toen er drie zeeschildpadden bijna op het strand lagen. Af en toe kwamen ze even boven voor een hap lucht om daarna weer te verdwijnen. Ook weer zo een prachtig stukje strand.
Je valt van de ene verbazing in de andere hier….wat een eiland, iets groter dan Texel maar ben er nog lang niet uitgekeken…

  • 30 November 2015 - 07:43

    Monique:

    Wat jammer dat het de hele dag regende maar goed toch weer van het landschap genoten.
    Je was dus chefkok pannenkoekenbakker .
    Vandaag maar hopen dat het weer beter is.
    Veel plezier en kijk weer uit naar het volgende verhaal.

    Groeten Monique

  • 30 November 2015 - 11:15

    Tom:

    Als ik zo rond elf uur je verhaal lees vind ik het bakken van pannenkoeken opeens een goed idee ;) Ook hier is het namelijk een beetje winderig en miezerig. Morgen belooft het in ieder geval minder winderig te zijn zodat ik denk ik maar een netje in de tuin zet onder het werken :)

    Super dat je zo dichtbij schildpadden, vogels, zeeleeuwen en vissen ziet. Ik kan mij goed voorstellen dat je daar voorlopig nog niet uitgekeken raakt.

    Veel plezier daar lex!

    groeten Tom

  • 30 November 2015 - 16:21

    Tessa:

    Hahahaha, ik moest even hardop lachen toen ik het stukje over je pannenkoekavontuur las!

  • 30 November 2015 - 16:43

    Alice:

    Je had die ene sandaal buiten moeten zetten in de regen. Gelijk verlost van die loboskakka.
    Zondag hadden we hier ook zeer slecht weer, een echte Hollandse herfstdag (waarvan we er de laatste week al veel van hebben gehad). Wees maar blij dat je daar bent in die mooie natuur met heerlijk weer.

    Groeten van je zus

  • 30 November 2015 - 22:43

    Wia:

    Tjoh lex. .wat mooi dat je zo geniet. ..
    Heerlijk om te lezen ...

    Groet wia


  • 30 November 2015 - 23:12

    Marcolien:

    Heb nog nooit gebakken banaan gegeten laat staan mét schil:-) Pannenkoeken wel natuurlijk. Ben zelf ook meer van de boerenkool met worst en vette jus. Hmmmmm!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lex

Tja....wat moet ik vertellen over mijzelf? Bourgondische levensgenieter? Natuurman? Vogeltjes mijn lust en leven? Buitenbeest?

Actief sinds 12 Nov. 2015
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 16207

Voorgaande reizen:

18 November 2015 - 23 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: